Nieuws

Coronacrisis versnelt veranderingen detailhandel

Meer online winkelen, regulering van het aantal klanten en extra aandacht voor alle mogelijkheden van kostenbeheersing. Ook nu de winkels weer open zijn, laat de coronacrisis voor de detailhandel haar sporen na. Sommige veranderingen komen in een stroomversnelling.  

 

Delen van de detailhandel hebben zware tijden achter de rug. De gevolgen van corona laten zich nog lang voelen. In de eerste weken na de versoepelingen zijn de omzetten omhoog geschoten en worden winkelcentra weer druk bezocht. Een onveranderde terugkeer naar de situatie van voor de pandemie lijkt niet aan de orde, zeggen deskundigen. Het nieuwe normaal is anders dan het oude. 

 

Ontwikkelingen versnellen

De detailhandel verandert. Die ontwikkeling was al aan de gang. Winkelstraten en -centra krijgen een ander aanzien. Het koopgedrag van consumenten wijzigt. De strakke grenzen tussen sectoren verdwijnt. Ingewijden spreken over blurring: het onderscheid tussen ‘food’ en ‘non food’ verwatert. De coronacrisis zal een aantal ontwikkelingen versnellen.

 

Door de economische gevolgen zal de mkb-ondernemer meer dan ooit aandacht hebben voor kostenreductie. Daarom is het raadzaam dat detaillisten juist nu het thema duurzaamheid oppakken.  

 

Jaarlijkse besparingen

Energiebesparing is een vorm van kostenbeperking. Het MKB-Nederland-initiatief DEB.nl helpt de detaillist met praktische en uitvoerbare adviezen. Het heeft aan welke maatregelen hoeveel opleveren, welke investeringen nodig zijn en wat een goed moment is om ze door te voeren.

 

De digitale bespaarassistent maakt gebruikers in één oogopslag duidelijk welke jaarlijkse besparingen in het verschiet liggen. Want één ding zal corona niet veranderen: de aandacht van de ondernemer voor cijfers: omzet, uitgaven en winstmarge. 

Delen op social:

Maak het verschil met de kennis van morgen