Kennis

Detailhandelaren letten nog meer op de kleintjes

Iedere detailhandelaar is kostenbewust. Het is een tweede natuur van iedere mkb’er. Lagere kosten dragen bij aan een positieve bedrijfsvoering. Op die natuur haakt MKB-Nederland in met een programma dat helpt op energiekosten te besparen. Het bevordert ook nog de duurzaamheid.

 
De coronacrisis heeft veel detailhandelaren hard geraakt. Alle aandacht van de MKB’er gaat uit naar de cijfers: omzet, inkomsten en uitgaven. Het thema duurzaamheid lijkt even wat verder weg. Dat is niet terecht, want er is geen tegenstelling. Kostenbewustzijn en energiebesparing zijn twee kanten van dezelfde medaille. Oog voor energiebesparende maatregelen helpt de kosten te beperken. Niet eenmalig, maar structureel. Met doordachte aanpassingen in zijn of haar zaak helpt de winkelier zowel zichzelf als de samenleving.

 

Handig hulpmiddel staat winkelier terzijde

Op initiatief van MKB-Nederland is een handig hulpmiddel ontwikkeld dat de detailhandelaar terzijde staat. Het is een online programma dat heet Duurzaam. Energie. Besparen. (DEB.nl). Onderdeel daarvan is de digitale bespaarassistent. Die geeft aan wat je als ondernemer in jouw bedrijf aan besparingen kunt realiseren. In klinkende euro’s. Door slim in te spelen op mogelijkheden voor energiebesparing. Het programma is aangepast voor allerlei bedrijfstakken. Je ziet alleen voorbeelden van zinvolle mogelijkheden.

Besparing kan zitten in kleine dingen

Energie- en kostenbesparing kunnen in kleine dingen zitten. De winkelverlichting bijvoorbeeld. Die heeft vaak maar twee standen: aan of uit. Dat is eigenlijk onlogisch. Niet iedere dag heb je dezelfde hoeveelheid extra licht nodig. Het maakt uit of het buiten zonnig is of er buien zijn. Je bespaart energiekosten door de winkelverlichting hierop aan te passen. De bespaarassistent toont de verschillende mogelijkheden, wat je zelf kunt doen en wanneer je beter een specialist kunt inschakelen.

 

Aanpassingen kunnen zich snel terugverdienen

Een voorbeeld van een hele snelle manier om geld te verdienen, is het plaatsen van een aanwezigheidsdetector in opslagruimten en magazijnen. Licht brandt alleen als er iemand is. Zo’n detector hoeft niet meer te kosten dan een paar tientjes. Die zijn snel terugverdiend. Ben je een handige klusser, dan sluit je ‘m zelf aan. Nog een voorbeeld: reclameverlichting. Het heeft weinig zin om reclame te maken midden in de nacht, maar je kunt als speciaalzaak wel aandacht trekken op momenten dat het winkelcentrum dicht is, maar er nog veel potentiële klanten langskomen. Het zijn kleine dingen. De detailhandelaar weet dat het loont daarop te letten.

Maak het verschil met de kennis van morgen