Nieuws

Waarom DEB wil dat je inlogt

Ben je ondernemer en wil je gebruik maken van DEB? Dan vragen we je om een account aan te maken om te kunnen inloggen. Sommigen vinden dat ongemakkelijk en doen het daarom niet. Dat is jammer, want daardoor laat je mogelijkheden voor kostenbesparing liggen. Daarom leggen we graag uit waarom we je vragen een account aan te maken.

 

De belangrijkste reden: om je goed van dienst te kunnen zijn. DEB is namelijk een hulpmiddel voor de individuele ondernemer. Het is toegespitst op je eigen bedrijf. Zie het als een assistent – een digitale bespaarassistent – die doet wat jou het beste uitkomt. DEB is veel meer dan een opsomming van (verplichte) energiebesparende maatregelen, gesorteerd naar bedrijfstak.

 

Met het online programma maak je als ondernemer je eigen planningslijst voor energiebesparing. Dat is handig. Zo’n 90 procent van de ondernemers die voldoen aan de informatieplicht over energiebesparing, heeft namelijk nog niet alle maatregelen doorgevoerd. Het hele traject kost tijd; een planningslijst geeft inzicht en houvast.   

 

Verstandige planning

Met DEB als hulp bepaal je zelf welke maatregelen je gaat uitvoeren, hoe je dat aanpakt en – niet onbelangrijk – wat een verstandige planning is. Die moet namelijk passen bij je bedrijf. Soms is het goed een maatregel zo snel mogelijk uit te voeren; een andere keer is het beter te wachten tot een logischer moment in de toekomst.

 

Als het dan zover is, helpt DEB je herinneren aan je eigen planning via een bericht dat je per e-mail ontvangt. Alle gegevens staan in je eigen DEB-account. Door de online opzet is die overal en op elk moment in te zien. Als je wilt, kun je via het account ook met één of meer collega’s in het bedrijf samenwerken aan de planning.  

 

Besparen in euro’s

Een DEB-account helpt ook invulling te geven aan de rol van digitale bespaarassistent. DEB berekent op basis van postcode, bedrijfstak en openbare bedrijfskenmerken de potentiële bespaarmogelijkheden op energie. Die worden vertaald in een bedrag in euro’s.

 

Je ziet in één oogopslag wat je kunt verdienen. Dat bedrag is een zo nauwkeurig mogelijke en daardoor reële benadering, passend bij je eigen bedrijf. Wij vinden maatwerk belangrijk. Dat is één van de uitgangspunten van het initiatief: help de ondernemer zo concreet en praktisch mogelijk. 

 

Gespecialiseerde ondernemers

Er is nog een reden om via het account te vermelden waar je bedrijf is gevestigd. Om te helpen bij het uitvoeren van de energiebesparingsmaatregelen, heeft DEB relevante ondernemers geselecteerd. Zij zijn specialist op hun vakgebied. Op basis van de vestigingsplaats van je bedrijf krijg je een overzicht van de bedrijven in de buurt. Dat overzicht is te vinden bij de betreffende besparingsmaatregel. Zo kun je snel, zonder speurwerk, een goede keuze maken. 

 

Ledenvoordelen

Een aantal branche- en ondernemersverenigingen is partner van het initiatief. Leden van zo’n vereniging maken gebruik van DEB via een eigen startpagina. Daarmee krijg je uiteraard toegang tot de sectorspecifieke besparingsmaatregelen. Maar daarbovenop heb je direct zicht op relevante ledenvoordelen waarvan je als lid van de vereniging gebruik kunt maken. Van collega-ondernemers in je eigen branche kun je lezen wat hun ervaringen zijn.  

 

Daarom dus

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vraagt DEB je dus een account aan te maken. Zie het niet als lastig, maar als toegang tot een directe weg naar energie- en kostenbesparing. 

 

Tot slot en volledig overbodig (maar we noemen het toch maar): uiteraard houdt DEB zich aan alle regels op het vlak van privacy en bescherming van bedrijfsgegevens. Als geen ander weet MKB-Nederland hoe belangrijk dat is.  

Delen op social:

Maak het verschil met de kennis van morgen