Interview

‘Als de zon schijnt, denk je aan energieopbrengst’

‘Als je niet voorop wilt lopen, ben je straks de Nokia onder de bakkers’. Met één zin maakt Carl Siegert duidelijk dat aandacht voor energiebesparing en duurzaamheid zijn permanente aandacht heeft. Zijn bakkerij in Harmelen is gespecialiseerd in ambachtelijk werk.

 

Maar wel uitgevoerd met gebruikmaking van de modernste technieken en met respect voor de planeet. De overwegend biologische broodspecialiteiten vinden hun weg naar onder meer horeca, cateraars, evenementen en een luchtvaartmaatschappij.

 

Bakkerij Carl Siegert bestaat sinds 1891. Een vierde generatie geeft leiding aan het familiebedrijf met zo’n dertig medewerkers. ‘Elke generatie heeft zijn traditie doorgegeven aan de volgende. Wij bouwen voort op onze familietradities en vernieuwen altijd. Duurzaamheid is daarbij vanzelfsprekend’, staat op de website te lezen.

 

Siegert licht dat graag toe en geeft aan hoe dit wordt ingevuld. Op het dak van het bedrijf liggen bijna 1000 zonnepanelen. Daarmee wekt het bedrijf 35 tot 40 procent van de benodigde energie zelf op. Het hele pand is voorzien van ledverlichting. Er zijn aanwezigheidsdetectoren aangebracht om te voorkomen dat er licht brandt waar dat niet nodig is. Bij de verbouwing van het pand is extra aandacht besteed aan isolerende maatregelen.

 

Een bakkerij heeft warmte en kou nodig, voor de ovens en de vriesinstallaties. De warmte van de vriesmotoren gaat via een warmtekrachtkoppeling, gekoppeld aan de vloerverwarming, onder de diepvries. Dat voorkomt dat het grondwater bevriest. In de winter wordt restwarmte hergebruikt in andere ruimtes. Afgelopen jaar heeft Bakkerij Carl Siegert drie nieuwe elektrische ovens aangeschaft met het oog op de toekomst. Het doel voor de toekomst is dat alle 16 ovens elektrisch worden.

 

Forse investeringen

Momenteel onderzoekt Siegert de mogelijkheden voor het aanschaffen van een energiemanagementsysteem, gericht op de grootstroomverbruikers in de bakkerij. Het doel is de piekbelasting te verlagen en gelijktijdig het stroomverbruik te reduceren. Daardoor kunnen de kosten voor vastrecht wellicht naar beneden.

 

Het gaat om een forse investering, maar die verdient zich met de hoge energieprijzen nog sneller terug dan eerst. Tot voor kort betaalde Siegert jaarlijks zo’n anderhalve ton aan gas- en elektriciteitskosten. Met de huidige prijzen gaat dat richting de half miljoen. Toch is geld zeker niet de enige drijfveer om energiebesparende maatregelen te nemen. Aandacht voor duurzaamheid is belangrijk, ook om als bedrijf te blijven bestaan.

 

Aan de 131e verjaardag wil het bedrijf er nog vele toevoegen. Vandaar de vergelijking met de Nokia-telefoon, ooit koploper maar door onvoldoende tijdige vernieuwing roemloos ten onder gegaan.

 

Toegenomen bewustwording

‘De zonnepanelen hebben het bewustzijn over energieverbruik vergroot’, vertelt Siegert, ook als tip naar collega-ondernemers. ‘Vroeger betaalde je de energierekening en keek je eens per jaar vooral naar de kosten. Nu we zelf elektriciteit opwekken, krijg je er meer gevoel bij. Je bent je bewuster van het gebruik. Tegelijkertijd ervaar ik meer aandacht voor de wereld om me heen. Je raakt geïnteresseerd in het weer. Als de zon veel schijnt, denk je meteen aan energieopbrengst.’

 

Die toegenomen bewustwording is een mooi bijproduct. Het werkt zelfs bij iemand voor wie aandacht voor duurzaamheid vanzelfsprekendheid is. Je kunt Siegert gerust een voorloper noemen. De eerste zonnepanelen liggen al tien jaar op het dak. Drie jaar terug werd bij een verbouwing het aantal uitgebreid van 440 naar bijna 1000 zonnepanelen.

 

Ecologische voetafdruk

Ook al zijn de investeringsuitgaven wat hoger, Siegert doet het liever in één keer goed. Met de schaalgrootte van zijn onderneming kan hij als ondernemer de beslissingen nemen die hij goed acht. Zijn klanten vinden het echter ook belangrijk om goed met energiebronnen om te gaan.

 

Het streven is om zoveel mogelijk biologisch graan van Nederlandse oogst en roomboter van Nederlandse bodem te gebruiken. Dat draagt bij aan vermindering van de ecologische voetafdruk. Met veel nadruk op de kwaliteit van grondstoffen en producten wil de onderneming zich onderscheiden van andere. Naast de trots op zijn producten is Siegert er trots op dat zijn bedrijf wat betreft opbrengst van de zonnepanelen op de 32e plaats op een wereldwijde ranglijst staat.

 

Wie hem spreekt, snapt dat het geen toeval is dat de bakkerij zeven jaar geleden door de jury werd onderscheiden met de Woerdense Duurzaamheidsprijs.

Bekijk welke ondernemers je al voorgingen