"Blijf bij je geweten en bepaal waarom jij duurzamer wilt werken"

Tausch brand sensations

Ruim 50 jaar geleden begon het bedrijf met het maken van reclameborden langs sportvelden. Inmiddels is Tausch brand sensations flink gegroeid en heeft het als experience marketingbureau alles in huis voor kantoor/experience interieurs en internationale standbouw. DEB sprak met Maarten van der Vaart, mede eigenaar van Tausch brand sensations.

Deze energiebesparende maatregelen heeft Tausch brand sensations genomen

Wagenpark verschoond
Tochtgordijnen
Bewegingsmelders
ledverlichting
Minder verspilling door hergebruik
Recycling van verf en hout
Investeren in Wonderbags

Drie pijlers

MVO is niet nieuw voor Tausch brand sensations. “We bouwen ons bedrijf al jaren op vier cruciale pijlers”, vertelt Maarten. “Die vier pijlers zijn een duurzame relatie met medewerkers, klanten, onze partners en onze projecten worden CO2 neutraal gerealiseerd.”

 

Eigen footprint berekend

In 2011 besloot Tausch de CO2-footprint van het bedrijf te berekenen. “Voor ons was dat de lat”, vertelt Maarten. “We begonnen ons af te vragen hoe we dat getal ieder jaar kunnen laten dalen, terwijl het bedrijf toch groeit. Die wens zat altijd al een beetje in onze familiewaarden denk ik. Die drive om de aarde wat mooier achter te laten.”

Energiebesparing

De maatregelen die Tausch nam, laten zien dat duurzaamheid hier echt een serieuze plek in de organisatie heeft gekregen. “We hebben zeker niet stilgezeten”, laat Maarten weten. “We hebben het wagenpark verschoond en installeerden onder andere tochtgordijnen, bewegingsmelders en ledverlichting.

Maar, laten we ook vooral de afvalstromen niet vergeten. We hergebruiken stands door nieuwe vormen van engineering te gebruiken. Overtollige verf gaat naar de carnavalsvereniging, hout naar de scouting, kunstenaars of kringloop.

Uiteindelijk kan je CO2-uitstoot niet volledig voorkomen. Om dat te compenseren berekenen we onze totale footprint ieder jaar en investeren we een geldbedrag waarvoor Wonderbags in Afrika worden gemaakt.” Deze Wonderbags zorgen voor het terugdringen van houtkap voor huishoudelijk gebruik en vermindering van water.

Stappenteller

“We hebben een keer een test gedaan met stappentellers om looproutes te optimaliseren. Met de data uit die test hebben we de hele fabriek anders ingedeeld. De collega’s lopen nu 33 marathons per jaar minder door dat systeem. Ook is de samenwerking gezocht met een soort Willie Wortel die onderzoekt of we het gebruikte hout kunnen omzetten in gas. We zoeken dus echt continu naar verbetering.”

Sterke motivatie

De reden om te verduurzamen zoekt Maarten voornamelijk in het sociaal-ethische domein. “Het is heel eenvoudig. Als je straks op je sterfbed ligt, dan wil je kunnen concluderen dat je het netjes hebt gedaan als bedrijf. Overigens komt er straks ook nog een verplichting om de hoek kijken. Wil je over een paar jaar nog kunnen ondernemen? Dan zal je uiteindelijk toch mee moeten doen.”

DEB

Maarten geeft graag advies aan andere ondernemers. “Blijf bij je eigen geweten en bepaal waarom jij duurzamer wilt werken. En het hoeft niet allemaal reusachtig te zijn. Begin gewoon met het laaghangend fruit, dan komt de rest vanzelf. DEB helpt daar overigens prima bij, door overzicht te creëren in de mogelijkheden.”

DEB helpt je geld te besparen op je energierekening

  • Gratis via je branchevereniging
  • Berekening op basis van postcode
  • Direct inzicht in welke ondernemers je kunnen helpen met je verduurzamingsmaatregelen
Doe de gratis check
Delen op social:

Andere ondernemersverhalen