Conscious Hotels: duurzaamheid is topsport bij ons

2 min. leestijd

Direct weten wat jij kunt besparen?

Direct weten wat jij kunt besparen?

Bijzondere prestatie:

100% elektrisch hotel

Doel voor de toekomst:

Volledig energiepositief

Duurzaamheid is topsport bij ons

Conscious Hotels laat er geen gras over groeien. Wel op het dak trouwens, want bij de locatie op het Vondelpark genieten gasten van een uitzicht op een prachtig vegetatiedak. Toch laat deze unieke hotelketen het daar niet bij. Duurzaamheid zit hier tot in de vezels van het bedrijf, met Marco Lemmers als bewuste directeur aan het roer.

Welke maatregelen heeft Conscious Hotels genomen?

Dat duurzaamheid bij Conscious Hotels centraal staat, is duidelijk te zien.

Een 100% elektrisch hotel
Vegetatiedak
Energiepositief bouwen in de toekomst
Zonnepanelen

Energiepositief is de toekomst

In 2010 opende Marco Lemmers de deuren van zijn eerste Conscious Hotel. Dit vanuit de gedachte dat hij een betere wereld wil achterlaten voor zijn eigen dochter en de kinderen van de wereld zelf. “Want alleen als we samen stappen zetten, kunnen we de planeet mooi houden”.

 

Inmiddels heeft de hotelketen vier Conscious Hotels geopend, en staat er een vijfde op de planning. “Dat gebouw wordt energiepositief, zodat buurtbewoners hun elektrische voertuigen of fietsen bij ons kunnen opladen.”

 

Eerste keten met 100% elektrisch hotel

“Het Conscious Hotel bij het Westerpark is een uniek project. We hebben het hotel namelijk van het gas af gehaald en zijn daar nu 100% elektrisch. Dat deden we overigens niet eens voor een beter energielabel of energiebesparing, want we kregen daardoor zelfs een minder duurzaam label.”

Geen gebruik maken van subsidie is niet slim 

“We zitten in een tijd waarin het bijzonder voordelig is om te lenen of subsidie te krijgen. Eigenlijk is het dan stom als je geen gebruik maakt van de optie om zonnepanelen te plaatsen. Ondernemers die dat niet doen, gooien gewoon geld weg.” 

 

“Straks doe je niet meer mee als je niet duurzaam bent.” – Marco Lemmers 

 

Ook druk vanuit samenleving wordt groter 

Waar duurzaamheid vroeger nog een USP was, verwachten consumenten nu een mate van duurzaamheid, merkt ook Marco op. “Wat we zien is dat duurzaamheid inmiddels een bewuste keus is bij mensen. Ze komen ergens naartoe of willen klant worden zodra je duurzaam of bewust bezig bent.” 

 

Dat wordt volgens Marco anders zodra de meerderheid van ondernemers bezig is met duurzaamheid. “Als we straks voorbij het kantelpunt zijn, doe je niet meer mee als je niét duurzaam bent.” 

 

Kijk niet alleen naar het gebouw 

Hoewel energie besparen cruciaal is, vindt Marco dat ondernemers niet alleen moeten kijken naar de energie impact van hun gebouw. “Volgens onze lifecycle assessment, hebben vooral dagelijkse handelingen zoals inkoop een groot effect op onze leefomgeving. Voor de grootste impact op de wereld, moet je holistisch kijken naar je bedrijfsvoering. Alleen dan kunnen we de wereld een stukje mooier achterlaten voor de volgende generatie.” 

Ook meedoen aan de verduurzaming van ondernemend Nederland?

  • Gratis via mijn.bovag.nl
  • Zie direct wat u kunt besparen
Doe hier de check