Duurzaamheid is belangrijk speerpunt
Als eigenaar van het bedrijf Koops Autoschade, besteedt Albert Koops veel tijd aan duurzaamheid. Maar duurzaam is niet alleen het labeltje ‘groen’ opplakken, vindt Koops. Voor hem zijn juist medewerkers en klanten de plekken waar je echt duurzaam moet ondernemen.
Relaties worden belangrijker
“Mensen hechten steeds minder waarde aan bezittingen”, vertelt Koops. “Daarom wordt de kwaliteit van leven belangrijker en moeten ondernemers zich meer richten op het ontwikkelen van duurzame relaties met klanten. Voor ons betekent het dat je klant echt het gevoel krijgt op een goede plek te zijn. Door je even voor te stellen bijvoorbeeld, zodat je elkaar echt kent voordat je aan de slag gaat.”
Minder ziek, minder fouten, meer plezier
Volgens de definitie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, moeten zowel de mens als de planeet centraal staan alvorens winst wordt gemaakt. “Voor mij is heel duidelijk dat je medewerkers vrijheid moet geven om te ontwikkelen”, vindt Koops. “Je werkt als het goed is tot je 67ste, dus dan moet je af en toe een motiverend gesprek aangaan als je merkt dat een medewerker het even niet naar zijn zin heeft. Zo was er ooit een medewerker die het even niet zo zag zitten.
Na een goed en pittig gesprek besloot hij een sportschoolabonnement te nemen, en binnen no-time kwam hij weer gemotiveerd op het werk aan. Als mensen het naar hun zin hebben maken ze minder fouten, werken ze efficiënter en worden ze minder ziek. Dat ze daarnaast meer plezier ervaren op werk, daar kun je natuurlijk nooit op tegen zijn. ”