‘Duurzaamheid en commercie gaan uitstekend samen’   

‘Wij willen graag voorloper zijn. We dragen onze ambities uit en hebben er geen enkele moeite mee om ervaringen te delen.’ Marketing manager Guus van Groningen van zee- en luchtvrachtexpediteur Rotra praat gepassioneerd over duurzame bedrijfsvoering. Ook met zijn klanten.

Rotra

Rotra koppelt bedrijven die goederen internationaal willen vervoeren aan rederijen en luchtvaartmaatschappijen die dat transport uitvoeren. Een digitale expediteur, noem Rotra het zelf. ‘Onze functie als intermediair is als die van een reisbureau’, legt Van Groningen uit. ‘Wij organiseren de beste en meest passende zee- en luchtvrachtarrangementen en transport per spoor.

De rederijen, spoor- en luchtvaartmaatschappijen voeren die vervolgens uit.’ Van oorsprong is het bedrijf een transportonderneming. De uitvoerende tak van het bedrijf, het bedrijfsonderdeel wegtransport met eigen vrachtwagens, is echter recent afgestoten.

China

Als partij tussen opdrachtgever en vervoerder, wil het bedrijf een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de hele keten. Met klanten wordt daarover het gesprek gevoerd. Van Groningen geeft een voorbeeld: ‘Goederen uit China kun je per luchtvracht vervoeren, maar ook per trein. Als de wat langere reistijd geen probleem is, is dat wel een duurzamer alternatief. Wij leggen dat voor en laten de opties zien.’

Drie pijlers

De onderneming met 150 medewerkers wordt dit jaar zelf 100% klimaatneutraal. Dat is een primeur: de eerste klimaatneutrale expediteur. Daarbij is er steun vanuit duurzaamheidspartner Climate Neutral Group. ‘Ons duurzaamheidsbeleid kent drie pijlers’, zegt Van Groningen, ‘meten, reduceren en compenseren.’ Voor gebruikers van DEB gelden in elk geval die eerste twee zeker. Je moet weten wat je bedrijf aan energie verbruikt, welke inspanningen je doet om dat te verlagen en of je goed op koers ligt.

Aandacht

In het geval van Rotra zijn het onder meer geavanceerde IT-systemen en een innovatief klantportaal die bijdragen aan slimme en efficiëntere logistiek. Die maken het transport duurzamer. Het kan echter ook zitten in veel kleinere maatregelen. Belangrijk is de aandacht voor het thema.

Het credo van de expediteur is: ‘Van schoon naar schoner naar emissievrij’. Zolang emissievrij nog geen realiteit is, vult Rotra de compensatie in door te investeren in gecertificeerde duurzaamheidsprojecten. Denk daarbij aan het planten van nieuwe bomen, windenergie en projecten ter bescherming van regenwouden.

Aardgas

Tegen aarzelende ondernemers zegt Van Groningen heel stellig: ‘Duurzaamheid en commercie kunnen uitstekend samengaan.’ Het bewijs? Een florerend familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar bestaat. Al vele decennia is er aandacht voor mens en milieu. Toen Rotra nog zelf vervoerde, liep het voorop met proeven om vrachtwagens op milieuvriendelijker CNG of LNG te laten rijden, gecomprimeerd of vloeibaar aardgas. ‘Het helpt als de overheid dergelijke experimenten stimuleert en ondersteunt.

Liefst als onderdeel van een langjarig beleid’, zegt hij. Hele nieuwe initiatieven vergen soms grote investeringen waarvan het niet zeker is of ze rendement opleveren. ‘Maar buiten de experimenten moet duurzaamheid gewoon onderdeel zijn van de dagelijks bedrijfsvoering.’

Rendement

‘Onze klanten vinden het mooi wat we doen. We vertellen er graag over en zij zijn geïnteresseerd.’ Maar uiteindelijk zijn ze nog niet altijd bereid er extra voor te betalen, geeft hij toe. Alleen ziet hij het niet als een tegenstelling. Goed rendement behalen en duurzaam werken sluiten elkaar niet uit. In de toekomst zijn ze zelfs aan elkaar gekoppeld, is zijn overtuiging.

De vierde generatie van de familie Roelofsen staat nu aan het roer en wil dat ook de volgende generatie die mogelijkheid heeft. Als je een verantwoordelijkheidsgevoel hebt, moet je de daad bij het woord voegen, is de gedachte. ‘We zijn ongeduldig en willen ons nu inspannen om onze planeet met een goed gevoel door te kunnen geven aan de volgende generatie’, aldus een persbericht van het bedrijf. Van Groningen: ‘Duurzaamheid zit in het DNA van de onderneming. We willen het gewoon laten zien.’

Succes

Welk advies geeft hij mee aan ondernemers, ook in het midden- en kleinbedrijf? Wat kunnen zij leren van de ervaringen van Rotra? Het is in één zin samen te vatten. ‘Stel jezelf doelen, maak ze inzichtelijk, maak duidelijke keuzes, deel die met personeel en klanten en blijf meten of je op koers zit.’

Als zijn enthousiasme voor duurzaamheid graadmeter is, is succes verzekerd. Wie wil weten hoe zijn bedrijf dat in praktijk brengt, mag gerust een keer contact opnemen. ‘Van ideeën uitwisselen word je wijzer’, is ook zijn ervaring. Of lees eerst meer op www.rotra.eu

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.