‘Wij willen graag voorloper zijn. We dragen onze ambities uit en hebben er geen enkele moeite mee om ervaringen te delen.’ Marketing manager Guus van Groningen van zee- en luchtvrachtexpediteur Rotra praat gepassioneerd over duurzame bedrijfsvoering. Ook met zijn klanten.
Rotra
Rotra koppelt bedrijven die goederen internationaal willen vervoeren aan rederijen en luchtvaartmaatschappijen die dat transport uitvoeren. Een digitale expediteur, noem Rotra het zelf. ‘Onze functie als intermediair is als die van een reisbureau’, legt Van Groningen uit. ‘Wij organiseren de beste en meest passende zee- en luchtvrachtarrangementen en transport per spoor.
De rederijen, spoor- en luchtvaartmaatschappijen voeren die vervolgens uit.’ Van oorsprong is het bedrijf een transportonderneming. De uitvoerende tak van het bedrijf, het bedrijfsonderdeel wegtransport met eigen vrachtwagens, is echter recent afgestoten.
China
Als partij tussen opdrachtgever en vervoerder, wil het bedrijf een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de hele keten. Met klanten wordt daarover het gesprek gevoerd. Van Groningen geeft een voorbeeld: ‘Goederen uit China kun je per luchtvracht vervoeren, maar ook per trein. Als de wat langere reistijd geen probleem is, is dat wel een duurzamer alternatief. Wij leggen dat voor en laten de opties zien.’
Drie pijlers
De onderneming met 150 medewerkers wordt dit jaar zelf 100% klimaatneutraal. Dat is een primeur: de eerste klimaatneutrale expediteur. Daarbij is er steun vanuit duurzaamheidspartner Climate Neutral Group. ‘Ons duurzaamheidsbeleid kent drie pijlers’, zegt Van Groningen, ‘meten, reduceren en compenseren.’ Voor gebruikers van DEB gelden in elk geval die eerste twee zeker. Je moet weten wat je bedrijf aan energie verbruikt, welke inspanningen je doet om dat te verlagen en of je goed op koers ligt.
Aandacht
In het geval van Rotra zijn het onder meer geavanceerde IT-systemen en een innovatief klantportaal die bijdragen aan slimme en efficiëntere logistiek. Die maken het transport duurzamer. Het kan echter ook zitten in veel kleinere maatregelen. Belangrijk is de aandacht voor het thema.
Het credo van de expediteur is: ‘Van schoon naar schoner naar emissievrij’. Zolang emissievrij nog geen realiteit is, vult Rotra de compensatie in door te investeren in gecertificeerde duurzaamheidsprojecten. Denk daarbij aan het planten van nieuwe bomen, windenergie en projecten ter bescherming van regenwouden.