Interview

Energiebesparing maar beter niet voor je uitschuiven

Activiteiten om je bedrijf te verduurzamen, waaronder het nemen van energiebesparende maatregelen, kun je als mkb’er maar beter niet voor je uitschuiven. Voorkom dat je moet constateren te laat te zijn als er op een onverwacht moment allerlei verplichtingen zijn. Bovendien verlaagt energiebesparing je bedrijfskosten en versterk je als duurzame onderneming je concurrentiepositie. Begin dus tijdig.

 

Dit is de heldere boodschap van Tys van Elk, directeur van de Limburgse regionale ontwikkelingsmaatschappij LIOF. Zijn organisatie ondersteunt innovatieve ondernemers met concrete adviezen, brengt ze in contact met zijn netwerk en financiert veelbelovende groei- en innovatieplannen met impact.

 

De speerpunten van LIOF zijn digitalisering, bijdragen aan een circulaire economie, verbetering van de gezondheid en de energietransitie. Met het oog op die transitie is de organisatie samen met de Limburgse Werkgeversverenging LWV partner geworden van het MKB-Nederland-initiatief DEB.nl.

 

Niet vooraan

Hoewel het een waarschuwing is, klinken de woorden van Van Elk vooral als een goed bedoeld advies. Hij heeft er alle begrip voor dat veel mkb’ers niet vooraan lopen bij het onderwerp energietransitie. Zeker in de afgelopen tijd met de coronacrisis, was alle aandacht gericht op de dagelijkse bedrijvigheid. ‘Het heeft bij veel mkb-ondernemers niet de hoogste prioriteit.

 

Anders dan de grote ondernemingen, blijven ze ook nog even uit de wind. Maar het thema verduurzaming gaat niet aan ze voorbij. De verplichtingen komen ook hun kant op. De wet- en regelgeving wordt stringenter’, zegt Van Elk vriendelijk maar niet mis te verstaan.

 

Onontkoombaar

Hij probeert de ondernemers duidelijk te maken dat enige vorm van urgentie onontkoombaar is. Bezig zijn met de energietransitie is onvermijdelijk, is zijn stellige overtuiging. Hij noemt drie redenen: ‘De klant gaat het van je vragen, de overheid gaat het afdwingen en je wilt de wereld goed achterlaten voor toekomstige generaties.’ De snel stijgende energieprijzen zijn een extra motivatie.

 

Het gaat om het vinden van een goede balans tussen economie en duurzaamheid, vertelt hij, om zichzelf direct daarna te corrigeren. ‘Soms is het trouwens helemaal geen balans. Dan staan die twee niet tegenover elkaar, maar juist aan dezelfde kant.’ Investeren in verduurzaming kan ook voor bedrijvigheid zorgen en biedt economische kansen. Anders gezegd: het kan de basis zijn van een goed verdienmodel.

 

Concurrent

Van Elk geeft nog een argument om werk te maken van energiebesparing en duurzaamheid. Daarmee raakt hij direct het ondernemerschap. De boodschap is simpel: de concurrent staat niet stil. ‘De toekomst van je onderneming vraagt dat je niet alleen met vandaag bezig bent, maar ook een jaar of drie-vier-vijf vooruitkijkt’, zegt hij.

 

Dat is voor een druk bezette mkb’er best moeilijk, geeft hij toe. Zijn organisatie kan hierbij helpen. Het motto bij zijn foto op de website staat er niet toevallig: ‘Om kansen te grijpen, moet je ze eerst zien. Als mkb’er heb je daar niet altijd de tijd voor. Daarom doen wij dat voor jou.’ De activiteiten van LIOF laten zich verbeelden door een drietrapsraket. Je moet ondernemers eerst bewust maken, ze vervolgens in beweging krijgen en daarna helpen om hun doelen te bereiken.

 

Wiel uitvinden

Dat is ook de filosofie en werkwijze van DEB.nl. Daarom zien LIOF en LWV dit als een goed instrument om de ondernemer bij te staan, als één van hun middelen. ‘Liever aansluiten bij iets dat er al is, dan zelf opnieuw het wiel uitvinden’, zegt Van Elk. ‘Doordat de mogelijkheid bestaat binnen DEB eigen pagina’s in te richten, kunnen wij er toch onze eigen kleur aan geven, zodat wij voor onze relaties als afzender herkenbaar zijn.’

 

Hij roemt de praktische aanpak. ‘Voor een mkb’er is de energietransitie een grote opgave. Er zijn zoveel regelingen, verplichtingen en mogelijkheden dat de kans groot is dat de ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet. Dan is het plezierig dat er een hulpmiddel is dat inzicht geeft, heel toegankelijk is en ook nog eens helpt de kosten te verminderen.’

 

Bovenstaande foto is van Ward Grootjans van Get Bike Service. Get Bike Service is een technische dienstverlener in de mobiliteitsbranche. Een team professionals levert oplossingen via mobiele en vaste servicepunten voor alles wat zakelijk bezorgt op elektrische wielen. Met servicepunten in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Opgericht in 2018 en hard op weg om snel verder uit te breiden. Zij hebben samengewerkt met LIOF.

 

 

Bovenstaande foto is van Jeroen Burks van Blockheating. Blockheating gebruikt de warmte die vrijkomt in datacenters om kassen en gebouwen te verwarmen. Een win-win. Voor het datacenter, voor het bedrijf dat de warmte gebruikt én voor het milieu. Zij hebben samengewerkt met LIOF.

Delen op social:

Bekijk welke ondernemers je al voorgingen