Familiebedrijf Promo Art in Huissen bij Arnhem heeft een van de grote energieleveranciers als klant. Het klinkt misschien raar, maar juist door die contacten is directeur/eigenaar Niels Peters bewuster aan de slag gegaan met energiebesparing. Het is zelfs een product van zijn bedrijf geworden. Die keuze past bij zijn houding ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
‘Ik ben er als ondernemer echt niet de hele dag mee bezig’, zegt hij enigszins relativerend, ‘maar ik vind die maatschappelijke betrokkenheid wel belangrijk. Je bent niet alleen op deze wereld. Als je een steentje kunt bijdragen aan verbetering, moet je dat doen.’ Het is niet toevallig dat de website van het bedrijf prominent aandacht besteedt aan MVO. Dat gaat veel verder dan energiebesparing.
Peters’ bedrijf wil een actieve bijdrage leveren aan verbeteren van de samenleving. Dat gebeurt via allerlei sociale projecten in de omgeving van Arnhem. Aandacht voor kansarme bevolkingsgroepen is er één van.
Energiebesparing
Door de contacten met een grote energieleverancier, één van de klanten van het bedrijf, is energiebesparing op zijn netvlies gekomen. ‘Zij waren bezig met projecten om gebruikers bewuster om te laten gaan met energie. Daardoor ben ik er zelf meer over gaan nadenken. Ik merk ook dat de generatie van mijn kinderen duurzaamheid belangrijk vindt.’ Die contacten hebben geleid tot uitbreiding van het traditionele aanbod van promotionele artikelen en pakketten.
Zo heeft Promo Art in samenwerking met de gemeente Amsterdam een pakket samengesteld waarmee burgers energie kunnen besparen en hun energierekening kunnen verlagen. Daarin zitten heel praktische zaken als radiatorfolie, ledlampen en waterbespaarders. Bewoners kregen niet alleen dat pakket aangeboden, maar er kwam ook iemand om samen met hen een en ander te installeren.