Interview

Energiebesparingspakketten als product

Familiebedrijf Promo Art in Huissen bij Arnhem heeft een van de grote energieleveranciers als klant. Het klinkt misschien raar, maar juist door die contacten is directeur/eigenaar Niels Peters bewuster aan de slag gegaan met energiebesparing. Het is zelfs een product van zijn bedrijf geworden. Die keuze past bij zijn houding ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

‘Ik ben er als ondernemer echt niet de hele dag mee bezig’, zegt hij enigszins relativerend, ‘maar ik vind die maatschappelijke betrokkenheid wel belangrijk. Je bent niet alleen op deze wereld. Als je een steentje kunt bijdragen aan verbetering, moet je dat doen.’ Het is niet toevallig dat de website van het bedrijf prominent aandacht besteedt aan MVO. Dat gaat veel verder dan energiebesparing.

Peters’ bedrijf wil een actieve bijdrage leveren aan verbeteren van de samenleving. Dat gebeurt via allerlei sociale projecten in de omgeving van Arnhem. Aandacht voor kansarme bevolkingsgroepen is er één van.

Energiebesparing

Door de contacten met een grote energieleverancier, één van de klanten van het bedrijf, is energiebesparing op zijn netvlies gekomen. ‘Zij waren bezig met projecten om gebruikers bewuster om te laten gaan met energie. Daardoor ben ik er zelf meer over gaan nadenken. Ik merk ook dat de generatie van mijn kinderen duurzaamheid belangrijk vindt.’ Die contacten hebben geleid tot uitbreiding van het traditionele aanbod van promotionele artikelen en pakketten.

Zo heeft Promo Art in samenwerking met de gemeente Amsterdam een pakket samengesteld waarmee burgers energie kunnen besparen en hun energierekening kunnen verlagen. Daarin zitten heel praktische zaken als radiatorfolie, ledlampen en waterbespaarders. Bewoners kregen niet alleen dat pakket aangeboden, maar er kwam ook iemand om samen met hen een en ander te installeren.

Kleiner pand

Hoe zit het met de eigen energiebesparing? Peters: ‘Door een verhuizing hebben we onze energiekosten met tweederde kunnen verlagen’, zegt hij. Het bedrijf heeft gekozen voor een veel kleiner pand. ‘Door het afstoten van productie, was de aard van de onderneming veranderd. In ons oude pand hadden we veel ruimte over. We zijn toen gaan zoeken naar een ‘passender jas’ en hebben die hier gevonden.’

Bij de inrichting is gekozen voor energiezuinige verlichting en warmtewerende folie op de ruiten. Met de eigenaar van het pand gaat gesproken worden over zonnepanelen. ‘Liever vandaag dan morgen’, zegt Peters. Het vorige gebouw was in eigendom en had al meer dan tien jaar zonnepanelen. ‘Die hebben ons financiële besparingen opgeleverd’.

Bewust

Heeft Peters tips voor collega-ondernemers? Hij hoeft niet lang na te denken. Vanuit zijn ondernemershart zegt hij: ‘Doe vooral de dingen waar je je prettig bij voelt. Pak eerst de zaken aan die bij je passen. Dat is voor iedereen verschillend.’ Hij wil beslist geen moraalprediker zijn, zoals hij het zelf noemt.

Dat past hem niet. Maar hij drukt anderen wel op het hart: ‘Ben je bewust van de positie als ondernemer in de samenleving’. Contacten met anderen kunnen dat stimuleren. ‘Waar je mee omgaat, word je door besmet. Bewustwording is een eerste belangrijke stap’.

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.