Bedrijfshallen

“Een biologisch product hoort niet in een plastic verpakking”

Efficiëntie en duurzaamheid verbeteren
Een biologisch geteeld stuk fruit in de supermarkt lonkt naar bewuste kopers. “Maar als die biologische mango dan in plastic verpakt is, dan klopt er iets niet”, vertelt Michaël Wilde, verantwoordelijke voor duurzaamheid en communicatie bij Eosta. Met subsidie vanuit de overheid kochten zij een lasermachine, om plastic verpakkingen buitenspel te zetten. 

Welke maatregelen heeft Eosta genomen?

Aanschaf lasers
Drastisch verminder gebruik van plastic

Plastic helemaal niet nodig 

Voor de consument moet duidelijk zijn wanneer een product biologisch is. Dat is vastgelegd in de wet. Maar leveranciers kiezen daarom voor de makkelijkste oplossing. Een stukje plastic. Dat is natuurlijk logisch vanuit het oogpunt van duidelijkheid, maar niet als het om duurzaamheid gaat. Iemand die een biologisch product koopt, kiest bewust. En die kiest dus ook bewust voor een plasticvrij product. 

 

Laser vervangt plastic 

Om toch aan de wetgeving te kunnen voldoen, moest er dus een andere oplossing bedacht worden. Eosta maakt daarom gebruik van lasertechnologie om producten een kleine markering te geven. Zo is er geen verpakkingsmateriaal meer nodig. 

 

“Hiermee zorgen we voor minder gebruik van verpakkingsmateriaal, minder CO2-uitstoot en geven we consumenten én leveranciers de keuze om onderdeel te zijn van de oplossing voor het plastic probleem.  

Forse investering 

“De lasertechnologie zagen we voor het eerst op een beurs in Duitsland”, gaat Wilde verder. “Maar de prijs was wat aan de hoge kant. We probeerden het daarom op te starten met twee supermarktketens. Eén daarvan liet het er toch maar bij zitten, waardoor we ons in eerste instantie af vroegen of dit wel de oplossing was.  

 

Toch kwam er schot in de zaak toen bleek dat we in aanmerking kwamen voor subsidie. We konden namelijk gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek en Willekeurige Afschrijvingen Milieu-investeringen (MIA/Vamil)

 

Grootschalige toepassing 

Voordat Eosta tot aanschaf overging, werd de lasertechnologie uitvoerig getest. “We hebben voor ieder stuk groente of fruit een andere instelling, waarbij zelfs het land van herkomst nog invloed kan hebben”, vertelt Wilde. Nu we een tijdje bezig zijn, gaat alles soepel. We hebben zelfs al een tweede laserapparaat gekocht.  

 

“Inmiddels leveren we onze producten aan 15 supermarktketens in acht landen.” Ook concurrenten beginnen nu de lasertechnologie te gebruiken. “Daar zijn we blij mee. Want daarmee verkleinen we met zijn allen de plastic berg.” 

 

Toekomstige innovaties 

Eosta heeft ook nog andere ambities om de plastic berg te verkleinen. “We willen graag bijdragen aan het plastic probleem”, zegt wilde. De consument ook. Daarom moeten we blijven zoeken naar oplossingen.” 

 

Ook voor toekomstige innovaties is Wilde van plan om subsidies te gebruiken. “Dat soort regelingen dragen enorm bij aan de ontwikkeling van duurzame technologieën. En dat hebben we hard nodig.” 

Bron: RVO

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.