Interview

Het draait om vertrouwen en resultaten

Om succes te hebben, moet een energieadviseur voor het mkb het vertrouwen van de ondernemer hebben en concrete resultaten laten zien. Onafhankelijkheid, openheid en deskundigheid spelen een doorslaggevende rol. Het is belangrijk te begrijpen hoe ondernemers denken en werken. De aandacht voor besparingsmogelijkheden is belangrijker dan ooit nu energie zo duur wordt.

 

Ruim zes jaar heeft Rolf Rouweler als onafhankelijk adviseur ervaring met het adviseren en begeleiden van ondernemers. Met zijn bedrijf Lutho Energieadvies heeft hij inmiddels zo’n 150 bedrijven geholpen bij het terugdringen van hun energie- en bedrijfskosten. Dat varieert van winkels tot grote productiebedrijven. ‘Hoe verschillend ook, het gaat bij iedere ondernemer om concrete resultaten. Aan alleen een mooi advies hebben ze niet zo veel’, zegt hij.

 

Besparingsmogelijkheden

‘Ondernemers zijn gericht op kosten en opbrengsten; daar ligt hun aandacht. Door het energieverbruik onder de loep te nemen en besparingsmogelijkheden aan te reiken, kan een energieadviseur daarin veel betekenen.’

 

In alle gevallen moet je bij het begin beginnen: kijk waar je op energie kunt besparen. Dat klinkt logisch, maar de praktijk is soms weerbarstiger. Er wordt soms al gedacht aan zonnepanelen terwijl er nog besparingsmogelijkheden zijn en onnodig energie weglekt. Dat is zonde, want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet op te wekken. Ook die bewustwording is het werkterrein van de energieadviseur.

 

Kosten en opbrengsten

Met de stijgende energieprijzen is het thema besparing actueler dan ooit. Samen met de ondernemer brengt Rouweler kosten en opbrengsten in kaart. Veel ondernemers zijn met name gericht op de kosten, maar aandacht voor opbrengsten is minstens zo waardevol. Hij noemt een voorbeeld. ‘Bij een keuze voor een nieuwe installatie of het verduurzamen van een pand loont het om naar de total cost of ownership te kijken. Wat zijn de kosten op langere termijn? Dat is veel meer dan alleen kijken naar de aanschafprijs.’

 

Energieverbruik maakt onderdeel uit van de totale kosten. Datzelfde geldt voor investeringen in gebouwen. Het kan economisch verstandig zijn nu meer te investeren met hogere opbrengsten op termijn. Denk alleen al aan de waarde van een pand dat mede de pensioenvoorziening van menig ondernemer is.

 

Ongebondenheid

De waarde van de onafhankelijke energieadviseur is zijn of haar ongebondenheid. Transparantie is voorwaarde voor succes. ‘Ik kijk samen met de ondernemer naar de energierekening en de mogelijkheden tot besparen. Ik heb verder geen belang bij de keuzes die de ondernemer maakt. Ik leg het eerlijke verhaal op tafel over investeringskosten en opbrengsten. De ondernemer beslist.

 

Hij of zij betaalt voor mijn dienstverlening. Die is niet gekoppeld aan welke leverancier dan ook.’ Je kunt die advieskosten trouwens verlagen door gebruik te maken van de subsidieregeling SVM, met inbegrip van een deel van de uitvoeringskosten.

 

Maatwerk en fasering

Rouweler begint altijd met een kennismakingsgesprek waarin hij de werking van de energiemarkt uitlegt en wat dit betekent voor de ondernemer. Dat geeft veel mkb’ers duidelijkheid. Doorgaans verdiepen ze zich niet in de opbouw van de energiekosten. Vervolgens gaat hij samen met de ondernemer de besparingsmogelijkheden na.

 

Kernwoorden daarbij zijn maatwerk en fasering. Je kunt niet alles tegelijkertijd en het moet passen bij de plannen voor het bedrijf. Ondernemers raken overtuigd als ze zien dat maatregelen op korte termijn voordeel opleveren. Het is daarom goed daarmee te beginnen.

 

Adviseur

De ondernemer bepaalt welke rol Rouweler als adviseur speelt. Sommigen willen bij alle onderdelen van hun bedrijf zelf de vinger aan de pols houden. In die gevallen ligt de nadruk op advies. Anderen zeggen hem: ‘Regel het maar’, met inbegrip van het afsluiten en beheren van de energiecontracten.

 

Zo kunnen zij zich weer concentreren op de activiteiten van het bedrijf zelf. Het kan ook allebei, als je er maar goede afspraken over maakt en er open over bent. Het gaat om de verwachting, Rouweler noemt dit ‘verwachtingsmanagement’.

Bekijk welke ondernemers je al voorgingen