Kleine ondernemers zoals ZZP’ers zullen zich meer inspannen voor verduurzaming als ze zien dat het wat oplevert. Hun buffer om te investeren is doorgaans niet zo groot. Bijdragen aan duurzaamheid kan zelfs zonder dat het wat kost. Door het leveren van vakwerk bijvoorbeeld, waardoor een product langer meegaat. Het is belangrijk dat ook klanten zich dat realiseren. Ook voor hen levert het wat op.
Vertalen naar de praktijk
Het is een interessante invalshoek die in het gesprek met Rob van Dijk naar voren komt. Hij is zzp’er en zit als schilder al tientallen jaren in het vak. Op het eerste oog lijkt de bijdrage die kleine ondernemers zoals hij kunnen leveren aan verduurzaming, beperkt. Energiebesparing is nauwelijks aan de orde, hooguit bij zijn garage annex opslagplaats door het vervangen van de tl-verlichting.
Toch raakt het thema hem. In het verleden was hij voorzitter van de commissie maatschappelijk verantwoord ondernemen van OnderhoudNL. Hij herinnert zich dat kleine bedrijven duurzaamheid als onderwerp lastig vonden. Hoe vertaal je dat naar de dagelijkse praktijk? Het was meer een thema voor beleidsmakers en actiegroepen.
Die houding is inmiddels veranderd. Als lid van het Verantwoordingsorgaan van het bedrijfstakpensioenfonds merkt hij dat maatschappelijk verantwoord beleggen steeds meer aandacht krijgt.
Bakfiets
Een treffend voorbeeld van de kentering in denken zijn de reacties op zijn bakfiets. Jaren voordat het begrip zero-emissiezones in binnensteden zelfs in milieu kringen bestond, nam hij voor werk in de binnenstad de bakfiets in plaats van de diesel-bestelwagen. Hij werd geregeld meewarig aangekeken.
Dat is vandaag de dag anders. Hij is trendzetter geworden. Het begon ooit vanuit praktische overwegingen – geen parkeertarieven – maar heeft inmiddels een signaalwerking. ‘Als éénpitter wil ik laten zien dat je ook een steentje kunt bijdragen’, zegt hij. Anders dan in de jaren negentig zijn de reacties nu positief.
De belangrijkste bijdrage die hij levert aan verduurzaming is echter het werk zelf. Een product dat langer meegaat, is duurzamer. Als een huis minder vaak geschilderd hoeft te worden door goed vakwerk met goede middelen, levert dat een hoop op. Ook aan lagere kosten voor de klant. Die duurzaamheidsboodschap draagt Van Dijk graag uit.