De boodschap van Marc Vogel aan collega-ondernemers is glashelder. Hij weet waarover hij het heeft en spreekt uit ervaring. Sibbing Schilderwerken in Den Haag is gespecialiseerd in ambachtelijk schilderwerk en duurzaam onderhoud.
Het familiebedrijf is in handen van de derde generatie. Vogel is gehuwd met Mirella Sibbing, kleindochter van de oprichter. Bezig zijn met de toekomst past bij het denken. De onderneming heeft zich tot doel gesteld om duurzaam te ondernemen met concrete stappen, meldt de website.
Vogel daarover: ‘Verduurzaming is noodzakelijk. Je ontkomt er niet aan. Kijk maar om je heen. Dan kun je maar het beste actief de goede keuzes maken.’
Dat deed het bedrijf door twee jaar geleden een nieuw pand te betrekken. Aanpassen van het oude was bedrijfseconomisch een minder verstandige keuze. ‘We hadden er met veel aanpassingen kunnen blijven, maar hebben besloten over te stappen op iets duurzaams.’
Zonnepanelen
De nieuwbouw voldoet aan alle eisen op het vlak van energiebesparing en duurzaamheid. Het pand heeft geen gasaansluiting en is uitstekend geïsoleerd. In de winter is het op kantoor in een mum van tijd warm, in de zomer blijft het relatief koel. Zonnepanelen wekken de benodigde energie op. Zelfs meer dan het bedrijf zelf nodig heeft. Daarnaast gaan de medewerkers er bewust mee om. Voor hete dagen in de zomer is er een airco, maar die gaat niet langer aan dan strikt nodig is. De loods waar ladders en materiaal liggen opgeslagen, wordt maar zeer beperkt verwarmd. Als het er in de winter niet vriest, is dat voldoende. Het is niet nodig dat het er warm is.
Bakfietsen
Het bedrijf heeft zichzelf een ambitieuze doelstelling opgelegd: 10% CO2-reductie per jaar. Een zichtbare uiting daarvan is de vervanging van de Volkswagen Polo voor klantenbezoek door twee elektrische bakfietsen. ‘Dat scheelt uitstoot, maar ook parkeerkosten’, zegt Vogel nuchter. De CO2-reductie is berekend op 12 procent. Het was best een stevige investering, maar die verdient zichzelf terug door lagere kilometerprijzen en geringere onderhoudskosten.
Hij heeft zelfs de indruk dat het voorrijden met de bakfiets helpt bij het verwerven van nieuwe klanten. Door het bewust bezig zijn met duurzaamheid, heeft het bedrijf een gunfactor. Inmiddels is de grens van 10.000 afgelegde fietskilometers al gepasseerd.