Interview

PPP: DEB als onderdeel van een transitieproces

Bedrijven in de bedrijfstak van promotieartikelen maken net als die in veel andere sectoren een transitie door. Er is veel meer aandacht voor duurzaamheid. Dat past bij het beleid van branchevereniging Promotional Products Professionals (PPP). Bij de ontwikkeling van de branche zijn ethisch en verantwoord handelen kernwaarden. Een praktisch hulpmiddel voor energiebesparing is dan een welkom instrument. Zeker nu ieder kantoorgebouw voor 1 januari 2023 moet beschikken over een energielabel C of hoger.

Bestuurslid Gerbert van Faassen verklaart gevat waarom hij enthousiast is over het energiebesparingsplatform DEB.nl: ‘Het biedt voordeel voor de portemonnee en voordeel voor de aarde’. Hij licht het graag in serieuzere woorden toe. ‘Het is een gemakkelijke platform die helpt bij zowel besparing als vergroening in de praktijk van alle dag. Als branche zien wij dat onze ondernemers zoeken naar handvatten om met energiebesparing aan de slag te gaan. Er is een breed gedragen wil om te werken aan verduurzaming. Wij willen de leden daarbij ondersteunen. Dat doen we met informatie en met praktische hulpmiddelen. Zo zijn we op het pad van DEB gekomen.’

Groene producten

PPP vertegenwoordigt meer dan 200 leden, van eenmansbedrijven tot ondernemingen met honderden medewerkers. Leden zijn fabrikanten, leveranciers en distributeurs. Hoewel zeer onderscheidend en verschillend, zitten ze met dit thema op dezelfde koers. ‘Allemaal richten ze zich op de behoefte van de markt. Die is aan het veranderen. Duurzaamheid wordt belangrijker. Binnen de vereniging kun je elkaar dan versterken in die transitie. Er is een gemeenschappelijk belang.’

Een uiting van die transitie is de komst van groenere promotieartikelen. Daarvoor worden minder of milieuvriendelijker grondstoffen gebruikt. Het is vaak echter lastig om te bepalen wat écht duurzamer is. Van Faassen geeft een voorbeeld: ‘Je kunt een balpen van karton maken in plaats van kunststof te gebruiken. Maar als die kartonnen pen dan veel eerder wordt weggegooid, is het de vraag wat het meest duurzaam is.’ Vast staat wel, dat producenten en leveranciers nadrukkelijk nadenken over hun CO2-footprint en die willen verkleinen.

Motivatie

De vereniging begeleidt het transitieproces op basis van de wensen van leden. ‘Er komen veel vragen over dit thema binnen. Verduurzaming leeft. Bedrijven zijn ermee bezig uit strategisch oogpunt. Vaak is er ook een persoonlijke motivatie van de betreffende ondernemers. Het bestuur van de vereniging bestaat uit mensen die de branche kennen en erbij betrokken zijn. Ze weten wat er leeft.’

Daarom ook start PPP bewust na 1 januari 2022 met de promotie van DEB.nl. ‘Het laatste kwartaal van het jaar is voor de sector een drukke tijd. Na de jaarwisseling hebben ondernemers meer tijd en aandacht voor dit onderwerp. Zo praktisch is het.’

Informeren

PPP informeert haar leden via het online platform ppp-online en digitale nieuwsbrieven als ook via bijeenkomsten. In coronatijd heeft het gebruik van webinars een vlucht genomen. Met dit middel kan de vereniging bepaalde thema’s toelichten en uitdiepen.

Deel dit verhaal
Facebook
Twitter
LinkedIn

Lees nog meer inspirerende verhalen!

DEB houdt je op de hoogte door actuele informatie, artikelen en nieuwsberichten over energiebesparing.

Adviesbureau

Jeroen Sloof van Bureau Bos: “We moeten denken in oplossingen.”

Adviesbureau

‘Ons doel was om de markt transparantie te bieden op het gebied van energie-inkoop’

Bandenspecialisten

Banden- en wielenbranche brengt energiebesparing op spanning

Alle maatregelen op een rij

Energiebesparing kan eenvoudiger en duurzaamheid hoeft niet altijd geld te kosten, zolang je maar de juiste keuzes maakt. Graag helpen wij jou bij die keuzes. Bekijk in één overzicht welke energiebesparende maatregelen jouw bedrijf kan nemen.

Op de hoogte
blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuws en kennisartikelen over duurzame energiebesparing.