Hoe het allemaal begon
“Toyota is natuurlijk een erg duurzaam merk van zichzelf. Dus een deel van onze duurzame visie komt voort uit de visie van Toyota. Maar voor mij kwam het belangrijkste moment van bewustwording na een bezoek aan Japan. Daar werken ze volgens een bepaald principe, genaamd ‘Kaizen’. Dat staat voor ‘change for the better’. Ik vond dat zo indrukwekkend, dat we binnen ons bedrijf nu wekelijks een kaizen-meeting hebben. Verschillende afdelingen gaan met elkaar om de tafel om te kijken wat er beter kan, ook op het gebied van energiebesparing.
Uitkomsten van zo’n meeting zetten we dan niet op de agenda voor later, maar we passen het direct aan. In de zithoek van ons bedrijf zien bezoekers en collega’s overigens een meetinstrument hangen dat laat zien hoeveel energie de zonnepanelen hebben opgewekt, en wat dat betekent voor onze uitstoot. Die moet uiteindelijk naar de nul. Zero emission dus.”
Verduurzaming gaat gestaag door
“We hebben acht jaar geleden 240 zonnepanelen aangeschaft, die hadden we binnen 5,5 jaar terugverdiend, waardoor we wat betreft elektriciteit energieneutraal zijn. Op ons occasionpand gaan we dit jaar nog eens 200 zonnepanelen plaatsen. Daarnaast hebben we vier laadpalen voor ons wagenpark, wat voor 90% hybride is. Vervolgens hebben we LED-verlichting, bewegingssensoren, gereguleerde afvalstromen, vloerverwarming en automatische schakelaars op computers en verlichting.”
People Planet Profit
“Voor ons is PPP één van de belangrijkste leidraden waar we ons beleid op bepalen. Achter elke beslissing op het gebied van verduurzaming moet een gedachte zitten. Niet alleen geld dus, want je moet niet alles tot achter de komma uitrekenen. Uiteraard kijken we wel naar quick wins, want daar ben je gewoon heel weinig tijd aan kwijt. Maar zolang ik weet dat ik de investering ooit weer terug verdien, is het prima. Ik hoef dan niet precies te weten of dat na 8 jaar of 10 jaar is.”