Klanten vonden ‘airco’ erg lekker
Je weet dat er iets niet goed gaat als mensen naar de supermarkt komen voor de ‘airco’. “Die hadden we namelijk helemaal niet aan staan”, vertelt Koen. “Het was gewoon de koeling waar zóveel kou uit ontsnapte dat het zo voelde. Koeling is echt de grootste energieverslinder binnen de supermarkt.
We besloten toen om daar wat aan te gaan doen. Dat begon met dagafdekking. We waren de eerste in Zeeland die dat deden. Klanten merkten gelijk dat we stappen hadden gezet om energie te besparen. Het was ‘hun’ winkel die geld uitgaf om duurzamer te ondernemen. Mensen waarderen dat meer dan je misschien denkt.”
Duurzaam ondernemen bij Albert Heijn
In 2015 ging de C1000 op de schop en kwam er een Albert Heijn voor in de plaats. “Dan ga je wel echt naar next level”, legt Koen uit. “Zo kregen we een WTW-systeem waarbij opgewekte warmte van de koeling werd gebruikt om de winkel te verwarmen. Het energieverbruik ging daarmee zover naar beneden dat de Cv-ketel helemaal niet meer aan hoefde.
Toen we het jaar erop de meterstand doorgestuurd hadden naar de energieleverancier kwam er iemand kijken of het wel klopte. Vervolgens kwam er een monteur kijken of de meter wel goed was. Die bleek gewoon goed te zijn. We zijn nét niet gas neutraal. Maar we hebben hiermee wel enorme klappen gemaakt op het gebied van duurzaamheid.”